Jak przygotować
siebie i rower
do wiosny

Zacznijmy od najważniejszego… Rower – to dla każdego zapalonego rowerzysty oczko w głowie! Bądźmy szczerzy, na osprzęt i kosmetyki rowerowe wydajemy więcej niż na odzież i suplementy diety. Co prawda, jeśli jeździsz rowerem zimą albo trzymasz go w wilgotnej komórce lub na balkonie, z pewnością narażasz go na pewne niedogodności. Twoja maszyna wybaczy ci jednak niedopatrzenia tego okresu, jeśli wynagrodzisz jej to odpowiednim, wiosennym spa. Podpowiadamy, jak to zrobić!

Mazury

Nie każdy posiadacz Volkswagena przekonał się, że najlepszym zestawem do jeżdżenia jest sześć kół: samochód oraz rower. Jeżeli twój wynik wciąż wynosi cztery, zapoznaj się z ciekawą gamą rowerów Volkswagen. Znajdziesz wśród nich te przeznaczone do jazdy po mieście, w terenie oraz na długie eskapady.

Powietrze to podstawa

Zdecydowanie najczęściej spotykanym przeze mnie błędem serwisowym są niedopompowane opony. Zbyt miękkie opony znacznie szybciej się zużywają, nie zapewniają optymalnej przyczepności oraz bardzo łatwo je przebić. Miękka opona „dobija” na nierównościach, w wyniku czego dętka zostaje przecięta przez obręcz koła. Jeśli kiedykolwiek zdarzyło ci się przebić dętkę symetrycznie w dwóch miejscach, na pewno przyczyną był tzw. snake bite (ugryzienie węża), czyli właśnie dobicie dętki przez dwie ścianki obręczy. Skoro już wiadomo, że odpowiednia ilość powietrza w oponie to podstawa, pozostaje pytanie, jakie powinno być ciśnienie w oponie. Zacznij od okolic 1,8 bara w oponie MTB o szerokości 2,0–2,25". Im opona węższa, tym większego ciśnienia wymaga. Waga kolarza również determinuje poziom ciśnienia.

Porada #1


Jeżeli nie dysponujesz pompką z ciśnieniomierzem, sprawdzaj twardość opony poprzez dociskanie jej na kanciastym przedmiocie, np. na krawężniku. Jeśli z łatwością uginasz oponę aż do obręczy, ciśnienie jest z pewnością zbyt niskie.

Nie ma spa bez piany

Zanim weźmiesz do ręki olej do łańcucha, umyj rower. Jeżeli często pozostawiasz błoto w okolicach łożysk (m.in. w sterach, piastach i miechanizmie korbowym), w końcu dostanie się ono do środka, powodując tarcie, hałas i drastycznie szybsze ich zużywanie. Do mycia roweru potrzebna będzie woda z detergentem i szczotka (na pewno masz taką do mycia swojego VW). Rower myj od góry do dołu. Po umyciu osusz go ściereczką. Drugą przeznacz do wycierania napędu. Uwaga! Nie używaj jej do mycia roweru, nie dotykaj nią tarcz hamulcowych lub powierzchni hamowania na obręczach, jeśli masz hamulce szczękowe.

Porada #2


Do mycia roweru możesz również użyć myjki ciśnieniowej. Żeby nie wypłukać smaru z łożysk ani wcisnąć do nich brudu i wody, myj wtedy rower z większej odległości niż samochód.

Bawaria

Teraz smarujemy


Kolejnym, częstym błędem po jeździe „na kapciach” jest suchy łańcuch, który pracuje w rowerze najciężej. To dlatego powinien być zawsze nasmarowany. Kiedy słyszysz kogoś jadącego na rowerze z piszczącym łańcuchem, wiedz, że zapewne szybko zużyje nie tylko łańcuch, ale również zębatki napędu, a wymiana mechanizmu korbowego i kasety, bądź wolnobiegu może być bardzo kosztowna.

Po wysuszeniu łańcucha za pomocą suchej ściereczki, pedałuj w miejscu, do tyłu, nakładając na ogniwa łańcucha olej do tego przeznaczony. Najczęściej wystarczy około 10 obrotów korby podczas smarowania. Dla lepszego rozprowadzenia oleju przekręć jeszcze korbą do tyłu 10–20 razy, a następnie wytrzyj ściereczką resztki oleju pozostałego na zewnątrz. Zbyt lepki łańcuch szybko zabrudzi cały napęd, co sprawi, że będzie on niczym mucholep na piasek i inne drobiny.

Co musisz sprawdzić w swoim rowerze?


› czy koła kręcą się bez oporów (unieś koło i nim zakręć, powinno zrobić kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt obrotów),
› czy koła nie są scentrowane (mogą mieć bicie na boki do około 3 mm, jednak najlepiej, gdy są idealnie proste),
› czy hamulce pozwalają Ci z łatwością zatrzymać rower (nie powinny też być bardzo głośne w warunkach suchych),
› czy zmiana przełożeń jest bezproblemowa (jedno kliknięcie manetki = jedno przełożenie w górę lub w dół),
› czy opona nie jest spękana i posiada wyraźny bieżnik.

Porada #3


Przed smarowaniem łańcucha, wrzuć go z przodu na największą tarczę, a z tyłu na najmniejszą zębatkę. Zapewni to lepsze rozprowadzenie oleju.

Rower żyleta? Czas na silnik


Silnik? To ty jesteś motorem, który napędza rower, dlatego koniecznie musisz zadbać o komfort i bezpieczeństwo jazdy. Sprawdź, jak to zrobić:

1. Ustawienie siodełka i kierownicy. Wysokość siodełka oraz jego kąt pochylenia mają ogromny wpływ na komfort jazdy, a nawet na zdrowie stawów. Dobrym punktem wyjściowym jest ustawienie siodełka poziomo. Preferuję delikatne obniżenie dziobu siodełka, co zmniejsza nacisk na tkanki miękkie (jest to bardzo delikatne, niewidoczne gołym okiem pochylenie).

2. Strój kolarski. Jeżeli jeździsz na rowerze regularnie, zaopatrz się w strój kolarski, a w szczególności spodenki z wkładką, zwaną potocznie „pampersem”. Spokojnie, kolarze robią przerwy na toaletę. Wkładka umożliwia jazdę bez bielizny, zapobiega otarciom i dodatkowo amortyzuje. Jeśli do jazdy na rowerze używasz butów ze sznurówkami, pamiętaj o dobrym ich zawiązaniu i schowaniu końcówek do środka buta, inaczej mogłyby się zaplątać w zębatki.

3. Paliwo. Na przejażdżki dłuższe niż 30 minut zabierz wodę w bidonie, chowanym wygodnie w koszyku na bidon. Na eskapady dłuższe niż 90 minut warto zabrać coś lekkiego do zjedzenia: kilka bananów, rodzynki, a nawet ulubione kanapki.

4. Żeby nie wracać do domu pieszo, zaopatrz się także w minipompkę, łyżki do opon oraz zapasową dętkę – z łatwością zmieścisz taki zestaw w tylnych kieszonkach koszulki kolarskiej lub plecaczku.

Strój jest, pompka jest, rower jest? To ruszaj w drogę!

Przeczytaj również inne artykuły

Pierwszy przystanek - Kaszuby

Pierwszy przystanek - Kaszuby

Kaszuby to jeden z najpiękniejszych i najchętniej odwiedzanych zakątków w naszym kraju. Pojezierze Kaszubskie przyciąga niezwykle malowniczym krajobrazem, bogatą przyrodą i spokojem, którego często poszukują turyści i letnicy.

Atrakcje w głębi Mazur

Atrakcje w głębi Mazur

Piękne słońce, bezchmurne niebo, sprawny samochód i dobry plan na wypad za miasto. Czy można chcieć czegoś więcej? Chyba tylko jeszcze lepszego planu!

Bawaria - zamki, miasta i Alpy!

Bawaria - zamki, miasta i Alpy!

Zapraszamy cię wraz z całą rodziną na krótki, ale interesujący wypad do Bawarii. Zapnij pasy, rozsiądź się wygodnie i rozkoszuj się komfortową jazdą, bo będzie co oglądać.

Zamknij Nasz serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Dalsze korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Jeżeli nie akceptują Państwo Polityki, prosimy o niekorzystanie z naszego serwisu.